نخستین پرواز مشهد به کویته؛ گامی مؤثر در توسعه روابط ایران و پاکستان آخرین وضعیت تردد و تصادفات در مسیر‌های منتهی به مرز‌های خروجی اربعین مصدومیت ۹ نفر در تصادف شبانه در محور نیشابور - مشهد (۱۷ مرداد ۱۴۰۴) ۳۰ مصدوم در پی خروج قطار از ریل در مسیر کرمان _ زرند (۱۷ مرداد ۱۴۰۴) مأمور پلیس آستانه اشرفیه در درگیری با قاتل مسلح به شهادت رسید (۱۷ مرداد ۱۴۰۴) قطار تهران - کرمان از ریل خارج شد (۱۷ مرداد ۱۴۰۴) زلزله تربت‌جام خسارت نداشت (۱۶ مرداد ۱۴۰۴) زلزله تربت جام را لرزاند (۱۶ مرداد ۱۴۰۴) ۴ شرور تهران با شلیک پلیس دستگیر شدند زلزله تهران را لرزاند | واکنش موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران به اعلام نشدن زمین لرزه (۱۶ مرداد ۱۴۰۴) کلثوم اکبری قاتل ۱۱ شوهر در دادگاه | ماجرای قتل‌ها چه بود؟ نوروفیدبک برای چه کسانی مناسب است - 5 متخصص زبده نوروفیدبک قوچان، خنک‌ترین شهر ایران در بامداد امروز (۱۶ مرداد ۱۴۰۴) غرب استان تهران لرزید (۱۶ مرداد ۱۴۰۴) تسکین درد‌های معده و روده با این دانه تابستانی استفاده از دم‍پایی در پیاده روی اربعین مناسب نیست هشدار وزارت بهداشت نسبت به مخاطرات تابش مستقیم نور خورشید شرایط دریافت مستمری توسط بازماندگان + نحوه محاسبه میزان مستمری تمامی امتحانات علوم پزشکی دانشگاه آزاد حضوری شد وزیر آموزش و پرورش در مشهد: شهادت حق شهید کاظمی بود و حیف بود که این مقام نصیب او نشود ۷ زائر ایرانی در تصادف ون با تریلی در ناصریه عراق مصدوم شدند (۱۶ مرداد ۱۴۰۴) ۵۷۰۰ مجروح در جنگ اخیر | وزیر بهداشت خواستار پیگیری بین‌المللی جنایات رژیم صهیونیستی شد شروع اعزام‌های حج عمره از ابتدای شهریور | حضور پررنگ بانوان در لیست زائران وزیر آموزش و پرورش: بازنشستگان ۱۴۰۳ در اولویت پرداخت پاداش قرار دارند | پیگیری قرارداد کار معین معلمان خرید خدمات بیشترین علت نیاز زائران به امدادرسانی در پیاده‌روی اربعین، تصادفات جاده‌ای است پیش‌بینی هواشناسی امروز (۱۶ مرداد ۱۴۰۴) | کاهش نسبی دما در شمال و غرب کشور سازمان هواپیمایی کشوری درباره‌ی تهیه بلیت پرواز‌های اربعین اطلاعیه صادر کرد آیا شیرین‌کننده‌های غذایی، بلوغ را در کودکان تسریع می‌کنند؟ چگونه احساس تشنگی را در پیاده‌روی اربعین کاهش دهیم؟
سرخط خبرها

پشت پرده تخلفات گسترده سازنده متروپل| از حذف ستون‌های اضافی تا حذف مدارک در شهرداری آبادان

  • کد خبر: ۱۱۰۷۵۲
  • ۱۰ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۶
پشت پرده تخلفات گسترده سازنده متروپل| از حذف ستون‌های اضافی تا حذف مدارک در شهرداری آبادان
سرپرست سازمان نظام مهندسی کشور در جلسه امروز شورای شهر تهران به ابعاد و جزئیات بیشتر پرونده متروپل و تخلفات گسترده سازنده آن پرداخت.

به گزارش شهرآرانیوز، حمزه شکیب در جریان شصت‌و‌هفتمین جلسه شورای شهر تهران، با اشاره به مسئله ایمن‌سازی ساختمان‌ها و افق پیش‌ رو اظهار کرد: ساخت و سازهای کشور پس از زلزله رودبار و منجیل شرایط خوبی را پیدا کرد اما هنوز ایرادات و مشکلاتی وجود دارد که امیدواریم این موارد نیز مرتفع شود.

وی با اشاره به 3 موضوع متروپل آبادان، پلاسکو و بحث مسکن مهر، تصریح کرد: ساختمان متروپل آبادان از موضوعاتی است که در این روزها مورد توجه مسئولان قرار گرفته است و از اهمیت بالایی برخوردار است. ساختمانی که به دلیل تخلفات گسترده و بنای اضافی ساخته شده است به طوری که مجوز این ساختمان برای 5 الی 6 طبقه بوده که در نهایت بالای 10 طبقه ساخته می‌شود.

شکیب در رابطه با تخلفات گسترده سازنده متروپل خاطرنشان کرد: بنای این ساختمان قبل از اینکه پروانه صادر شود احداث می‌شود و متاسفانه قوانین و مقررات ساخت و ساز در این بنا به هیچ عنوان رعایت نمی‌شود.

سرپرست سازمان نظام مهندسی کشور با اشاره به اینکه پروانه ساختمان متروپل در سال 96 صادر می‌شود، گفت: جالب این است که نظام مهندسی در چرخه صدور این پروانه در آن مقطع ورود نکرده است و در حالی ریزش و ریختن ساختمان متروپل را شاهد بودیم که اگر قرار بود این ساختمان به بهره‌برداری برسد شاید بیش از هزاران نفر در این حادثه جان خود را از دست می‌دادند.

وی همچنین به موضوع نگهداری ساختمان‌ها اشاره کرد و گفت: پلاسکو نماد ساختمانی بلند در کشور در سال 1342 بود اما متاسفانه این ساختمان نیز به دلیل عدم نگهداری و الزامات اجرایی و مشکلاتی که وجود داشت فرو ریخت و اگر مبحث 22 و بحث نگهداری این ساختمان رعایت می‌شد ما همچنان ساختمان پلاسکو را داشتیم.

شکیب با اشاره به اینکه در شهر تهران هزاران ساختمان بلندمرتبه (بیش از 12 طبقه)‌ داریم، گفت: یکی از موضوعاتی که در مسکن مهر به آن توجه نشد بحث کیفیت بود و ما نباید کیفیت را فدای کمیت کنیم و ما باید در نهضت ملی مسکن به آن توجه و از آن غافل نباشیم و باید از اتفاقات گذشته درس بگیریم.

سرپرست سازمان نظام مهندسی کشور با اشاره به توانایی و دانش مهندسین کشور گفت: ما به لحاظ دانش مهندسی ساختمان جزو 5 کشور دنیا هستیم اما متاسفانه این دانش پیاده‌سازی نمی‌شود و باید به این موضوع توجه شود.

وی با بیان اینکه در نظام مهندسی اشکالات جدی وجود دارد، افزود: باید بتوانیم این اشکالات را حل و فصل کنیم.

شکیب همچنین به تخلفات گسترده در بحث ساختمان متروپل اشاره کرد و گفت: در ابتدا قرار بود این ساختمان در 9 طبقه ساخته شود و جالب این است که در فرآیند ساخت و ساز این بنا از افراد صلاحیت‌دار استفاده نشده است و در ادامه نیز پس از شروع ساخت و ساز و بدون پروانه 3 طبقه به این بنا اضافه می‌شود علاوه بر اینکه برخی از ستون‌های این بنا حذف می‌شود و جالب‌تر اینکه سیستم سازه را نیز تغییر می‌دهند.

سرپرست سازمان نظام مهندسی کشور با بیان اینکه هیچ قاعده و ضابطه‌ای در ساخت متروپل رعایت نشده است، گفت: متاسفانه در فرآیند ساخت و ساز قدرت مالک آنقدر زیاد بوده که هیچ کس نتوانسته بر احداث این بنا نظارت بکند.

وی با بیان اینکه مدارک و پرونده ساخت و ساز متروپل در شهرداری آبادان وجود ندارد گفت: در بازدیدی که تعدادی از نمایندگان مجلس اخیرا از این ساختمان داشته‌اند درخواست بازبینی این پرونده را داشته‌اند که معاون شهرسازی آبادان اعلام کرده که پرونده‌ای از این ساختمان وجود ندارد!

شکیب در پایان با بیان اینکه از این نوع ساخت و سازها و چنین افرادی در سطح کشور وجود دارد، گفت: تعداد این افراد در سطح استان‌ها کم نیست و در استان‌های مختلف از چنین ساخت و سازها و چنین افرادی بسیار زیاد داریم.

مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران نیز خطاب به شکیب گفت: این سوال مطرح می‌شود که آیا زمین آبادان شرایط احداث چنین ساختمانی را با این فنداسیون و بنای 10 طبقه را داشته یا خیر که شکیب در پاسخ به این سوال گفت: البته هنوز بررسی علمی در این زمینه انجام نشده است اما مقاومت زمین آبادان از نوع 3 به سمت نرم است و می‌شود ساختمان‌های بلندمرتبه را البته با رعایت تمهیدات لازم برای این فنداسیون انجام داد.

وی با بیان اینکه در سازه متروپل اطلاعی نداریم که از شمع استفاده شده است یا خیر گفت: به هر حال در فرآیند ساخت این بنا تخلفات گسترده‌ای صورت گرفته است.

منبع: تسنیم

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->